“Towards Social Equality: The Dr. Ambedkar School and the Education of Roma Students in Hungary”

There are 1200 Gypsy families living in Alsoszentmarton, Tomor, Sajokaza, and Alsoszentmarton. On September 1, 2007, a new school was opened in Tomor and Sajokaza. Dr.Ambedkar school is the name of the school. Its website is http://www.jaibhim.hu. This website is part of the Jaibhim network. It is directed by Derdak Tibor, who is also the chairman of the board of the Ambedkar school. As Tibor and Janos have been traveling to different villages in search of children or elder people that have not received an education, or have stopped going to school, they have come across Gypsy children who are not educated. A key objective of their program is to encourage students to continue their education. Additionally, I’ve seen Gypsy students at Alsoszentmarton. These students seem to be doing very well academically. While I was there, I spent a large portion of my free time at the school during the holidays. However, despite their busy schedules and the hardships they face, many students still come to school on a regular basis to read books and learn about computers. I know there are many girls who are always very active at school, like Adino, Small Adino, Meerella, Maitri, and Barbi. It is Tibor’s assurance that they will pass their secondary school exams, as they are enrolled in secondary school this year, that they are absolutely certain of their success. Janos and Tibor also told me that other schools in Hungary are not ready to accept gypsy students. They also say that if the students get into the schools, they will be isolated from the white Hungarian students who attend those schools. The class environments of these students are quite different from those in which white Hungarians attend. As you know, it is no secret that White Hungarians do not send their children to this school where Gypsy children study. There has been a long history of teachers forcing their students to attend schools for the mentally handicapped. In our last conversation, Roland mentioned that his teacher had asked his mother to take him out of their school so that he could go to a school that was easier.

Roma students are proficient at studying, and that is one of the things that is surprising to see. Why, then, do these white Hungarians reach out in an attempt to deny the right of these Roma students to attend school? On one occasion, I traveled with Janos and Roland to one of the classes at a secondary school. Janos was first taken for an appointment in his office before being taken to the school. They asked for the student’s name and told him to come for the interview. The father of Roland is a Hungarian, so Roland has a Hungarian surname. As soon as we reached the school, the teacher recognized him as a Gypsy boy right away. As a response to Janos, they told him that there simply weren’t enough places for admission. On average, only one or two percent of the Roma in Hungary are fortunate enough to receive an education.

In Hungarian

1200 családos cigány él Alsoszentmartonban, Tomorban, Sajokazában és Alsoszentmartonban. 2007. szeptember 1-jén megnyílt egy új iskola Tomorban és Sajokazában. Az iskola neve Dr. Ambedkar iskola. Az iskola honlapja: http://www.jaibhim.hu. Ez a honlap a Jaibhim hálózat része. Derdak Tibor irányítja, aki az iskola igazgatótanácsának elnöke is. Tibor és Janos változó falvakban keresik azokat a gyerekeket vagy időseket, akik nem kaptak oktatást, vagy abbahagyták az iskolázást, és így találtak rá olyan cigánygyerekekre, akiknek nincs oktatásuk. A programjuk egyik kulcsfontosságú célja, hogy ösztönözzék a diákokat a továbbtanulásra. Emellett láttam Alsoszentmartonban is cigány diákokat. Úgy tűnik, ezek a diákok nagyon jól teljesítenek az akadémiai területen. Amikor ott voltam, sok szabadidőmet töltöttem az iskolában a szabadság alatt. Még akkor is, ha szűkös időbeosztásuk van és a nehézségekkel kell szembenézniük, sok diák mégis rendszeresen jár az iskolába, hogy könyveket olvasson és tanuljon a számítógépekről. Tudom, hogy vannak lányok, akik mindig nagyon aktívak az iskolában, mint Adino, Small Adino, Meerella, Maitri és Barbi. Tibor biztos benne, hogy sikeresen fogják letenni a középiskolai vizsgáikat, mivel idén középiskolába járnak. Janos és Tibor azt is mondták nekem, hogy más iskolák Magyarországon nem készek fogadni a cigány diákokat. Azt is mondták, ha a diákok bejutnak az iskolákba, akkor el lesznek különítve a fehér magyar diákoktól, akik azokban az iskolákban tanulnak. A diákok osztálykörnyezete eltér azoktól, ame

iben a fehér magyar diákok tanulnak. Ahogy tudod, nem titok, hogy a fehér magyarok nem küldik gyerekeiket az iskolába, ahol a cigány gyerekek tanulnak. Hosszú történelemben voltak olyan tanárok, akik kényszerítették diákjaikat, hogy járjanak az oktatási intézményekbe a mentálisan fogyatékosoknak. Utolsó beszélgetésünk során Roland említette, hogy tanára kérte anyját, hogy vegye ki őt az iskolájukból, hogy egy könnyebb iskolába mehessen.

A romák jól tanulnak, és ez az egyik meglepő dolog, amit látni. Miért próbálnak akkor ezek a fehér magyarok megtagadni ezeknek a roma diákoknak az iskolázás jogát? Egyszer Janossal és Rolanddal utaztam egy középiskolai osztályba. Janos először az irodájába volt hivatva, majd az iskolába vezettek. Kérdezték Roland nevét és megmondták neki, hogy jöjjön a interjúra. Roland apja magyar, így Roland magyar családnévvel rendelkezik. Amint elértük az iskolát, a tanár azonnal felismerte őt, mint egy cigány fiút. Válaszul Janosnak azt mondták, hogy egyszerűen nincs elég hely a felvételre. Általában csak egy-két százalék a magyarországi roma szerencsés, hogy oktatást kap.

Janos és Tibor törekvése, hogy azokat a gyerekeket, akik eddig nem kaptak oktatást, bevonják az iskolázásba, nagyon fontos és hasznos. Az iskolájuk, a Dr. Ambedkar iskola, különösen segíti a cigány diákokat, hogy megkapják azt az oktatást, amire szükségük van. Az iskola honlapja, http://www.jaibhim.hu, további információval szolgál a programokról és a tanulókról.

Az iskolázás a legfontosabb eszköz a társadalmi egyenlőség eléréséhez, és azoknak a diákoknak, akik eddig kirekesztve voltak, meg kell adni az esélyt, hogy elérjék azt a szintet, amit a többi diák. A Janos és Tibor vezette program jó példa arra, hogy hogyan lehet segíteni azokat a diákokat, akiknek szükségük van a segítségre

One comment

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.